Thursday, January 13, 2011

Youth Outdoor Quest 10

salam,
YOQ or lbih dikenali ngan nma panjangnya 'Youth Outdoor Quest'..
ni la prog yg aku pg, saje nk share ngan my all ... arap x kisah..





Tarikh
-       31 Disember 2010 – 2 Januari 2011


Tempat
i.       Masjid Sungai Tua, Selayang Baru
ii.      Kem Nur Laman Bestari Eco Resort

Anjuran
i.       Pemuda IPT IKRAM Gombak
ii.      World Assembly of Muslim Youth (WAMY)


menurut kata prog. Manager
"Proses tarbiah tidak hanya bertumpu pada pengisian intelektual dan spiritual semata-mata malah lebih daripada itu.".

"Mukhayyam kali ini merangkumi 70% aktiviti ‘outdoor’ dan 30% aktiviti ‘indoor’. Lantas, program ini harus dimanfaatkan oleh semua peserta sementelaah musim peperiksaan baru sahaja berakhir."



aku: rangkap last skali tu, rasa mcm pernah dgr la plak tp kat mna nya.. (^_^)?
( kata-kata pengarah KRJ Pusat)...cuma yg tu 90% out dooor..

" ﺍﻠﻌﻘﻞ ﺍﻠﺳﻟﻴﻢ ﻓﻰ ﺍﻠﺠﺳﻢ ﺍﻠﺳﻟﻴﻢ "
ni mlm pertama di, masjid, kito org berkumpul utk ice breaking and bg group

disini lah ikatan ukhwah kami terjalin, ahli group aku

laung smngat group kami: "C for charly, C for Champion,"
takbir!!!....Allah Akhbar


tugasan pertama kita org kna buat 1.servey 15 level of people, 2.menjual barang sbg tred for mkn tgh ari, 3.buat khidmat masyarakat
berani x kita org, mmg mencabar jiwa raga kot task nih, lain kali klu aku thu kna buat mcm nih lg komfirm aku pakai bedak tebal2   .... (T_T)
mcm biasa lah, buat khemah sendiri, tp aku x tido dlm khemah pun

ha.. yg ni mmg sedih klu nk di ceritakan...setiap ader perhimpunan mmg kami akn di 'disiplinkan'..mmg kami bakal jundi2 yg bisa tegar di medan..hahaha..(T_T)..sedih kot asyik kena jer.


pasal ini mmg aku terasa ibrah dia, korg bayangkan, korg blh sembahyang zohor di panas terik mentari  dgn tdk mengalaskan sesuatu pun..serius terasa mcm solat di padang pasir.

buat rakit, semua dah pakar, team kami no1 siapkan bendalah nih..bangga kot!

tp bangga x bangga, aku just dapat naik pelampong ni jer, sbb rakit td blh muatkan 6 org jer maximum

ok, stakat tu jerlah dulu aktiviti yg dapat di kongsikan,...
yg plg pnting lg yg aku nk share ngan my all adalh ibrah nya...

ha, ni la antara ibrah2 yg ak dapat sepanjang prog nih....

1.    taaruf kenalan baru dan mengukuhkan ukhuwwah sesama ahli tarbyyah yg lain

2.    dpat melatih sifat-sifat leadership setiap ahli tarbiyyah

3.    mendidik berdisiplin yg slama ini longgar krn kena taaat kepada kepimpinan

4.    bina semanagt teamwork dlm kumpln

5.  yg semua di atas standart jer, mna2 prog blh dpt ...specialnya kat bawah nih

6.    Mendidik menghargai sirah perkembangan dakwah Islam

7.    Menghayati dan mengambil ibrah dari sirah Rasulullah sebagai pedoman dakwah

8.    Menyelami pengorbanan Rasulullah dan para sahabat dalam berjuang meneruskan perjuangan dakwah Islam walaupun berhadapan dengan pelbagai rintangan

9.    Menerapkan 7 rukun ukhuwwah dalam setiap ahli

10. yg x blh than, melatih diri 'rebeal' jarang2..hehe.


korg rasa tercabar x?.. klu tercabar n nk menikmati kenikmatan ukhwah nih, jom la sertai kami dalam YOQ akn datang..byk lg aktiviti2 yg menarik bkal menunngu korg n my all...

sblm mengakhiri post nih, aku nk ucapkan selamat berukhawah and insylh, sampai ketemu lg ngan korg di lain aktiviti.....mmg best la bro...

2 comments: