Tuesday, October 19, 2010

aku lelaki kacak

kelas Inilah Sejarah Kita

hoyey!!...strategi aku menjadi...klu dulu mcm haram jerk nk baca buku nih..
soft copy buku yg aku simpan sampai 2gige tu pun berhabuk 2 inci ak simpan x terusik,
hahaha(suka sorg diri, mcm haram),..hatdoi(apek telo mengeloh)

tp,stakat aktiv balik berblog nih mcm best plak, semangat jer baca buku..
p/s: sory yg atas tu x der kaitan pun ngan entri nih, saja nk bg thu..

hoyey!!!..aku kacak ..

p/s2: latar belakang lagu time baca buku irwansyah - aku tunggu jandamu (ak x pehe la bakpo ado jgk lgu gini, tp x kisah lah asal aku kacak, hoyey)

belek punya belek 'buku lama' aku tu, ader satu hadis yg cambest plak nk share,bro..kacak lah!..

p/s3: masuk lagu irwansyah ke-2 - pencinta wanita (skali lg aku bengglo bakpo ado jgk lgu gini, tp x kisah skali lgi asal aku kacak, hoyey!)

hahaha..buku dan baca mmg x blh dipisahkan, mcm irama dan lagu irwansyah td(entah ape2)...ibarat jgk ayam dan itik bergaduh akhirnya makan skali dedak yg bapak aku sediakan. Aper tah lg klu time korg nk msk ke dewan 'curahan ilmu 1 sem'kan, mmg akn baca x ingat dunia lh kan.
mak aku slalu pesan,
"buku pelajaran tu, baca2 jgk tp jgn sampai tiggal 'temanmu' yg satu nih,"
"jgn sesekali ditinggal2, jdkn nya kawan baikmu"
sambil menunjukkan 'buku' yg kertasnya dah berwarna kuning tuh...

Terdapat satu riwayat menyatakan bahawa Apabila seseorang itu
meninggal dunia dan keluarganya sibuk melakukan upacara
pengkebumian, seorang yang kacak akan berdiri di bahagian kepalanya.
Apabila mayat itu dikafankan, orang itu akan datang mendiami antara
dadanya dan kain kafan itu. Bila selesai dikebumikan, orang ramai
termasuklah ahli-ahli keluarga dan kekasih kita akan pulang ke rumah
dan datanglah dua malaikat;Munkar dan Nakir cuba untuk memisahkan
orang yang kacak itu supaya mereka dapat membuat pertanyaan mengenai
iman orang yang meninggal dunia itu tanpa sebarang gangguan.Tetapi
orang yang kacak itu akan berkata :

"Dia adalah kawanku. Aku tidak akan meninggalkannya berseorangan
walau dalam keadaan apa sekalipun. Jalankanlah tugas kamu tetapi aku
tidak akan meninggalkannya sehingga aku membawanya masuk ke
syurga!"
members ISK


Selepas itu dia berpaling ke arah mayat sahabatnya dan berkata:

"Akulah Al-Quran yang mana engkau telah membacanya kadang kala
dengan suara perlahan dan kadang kala dengan suara yang
kuat.""Janganlah engkau bimbang. Selepas pertanyaan Munkar
dan Nakir ini, engkau tidak akan berasa dukacita lagi" Bila pertanyaan
selesai, orang yang kacak itu akan mengadakan untuknya satu hamparan
sutera yang penuh dengan kasturi dari malaikat - malaikat dari
syurga"

hoyey kacak nya...tp ;
kacak ker klu al-quran pun korg x pegang (bengglo),
kacak ker klu al-quran tu korg simpan jer dlm rak2 tergantung atas meja tu (bengglo jgk)..
kacak ker klu al-qurqn tu korg gantung jer buat pameran utk org lain tgk tp ko
x tgk pun, apatah lg nk baca (lg bengglo)..hatdoi!!



hatdoi skali lgi, korg x nk kawan ker ngan org kacak. nnt korg pun blh jd kacak jgk, hoyey!!.
aper lg, tepuk muka, tegok cermin, buka mata, bacalh Al-quran.

p/s: kacak yg aku maksudkan kt entri ini bkn tuju kat aku, jgn slh sangka. tp klu dah salah sangka x pe, blh aku jd kacak sekejap, hoyey!!.

2 comments:

  1. kacak nya awak..xseke saya..

    ReplyDelete
  2. pergh..maap2.. x berani aku..
    kacak dalam bilik aku pun x tulis dio kacak
    hahaha

    ReplyDelete