Wednesday, November 17, 2010

aidil adha dan haji

salam,

hoyey, selamat ari raya Aidil Adha.
ak da kelurga nk ucap..

sblm tgn aku ilang bau daging jemelih lembu ni,
sblm aku melupai khutbah raya pg td,
ni aku nk tulis sikit isi penting yg aku dapat sikit2
sblm aku terlena sbb mengatuk..

p/s: sapa la srh mu tdo lewat smlm.

pak imam: byk ibrah yg kita blh ambil dari pelaksanaan
rukun islam ke-5.

 1. wukuf.. walau yg dtg berlainan bangsa, keturunan, adat, warna kulit,
semua di samakan dgn satu colour, berpakaian serba putih..
walau pun yg datang adalah berlainan darajat,
tiada lagi sultan dan rakyat, exco dah vip, pembesar dan pengkecik,
disini semuanya sama, tertanam satu akidah yg sama..
beginilah padang mahsyar kelak.

ok stakat tu dulu utk khutbah

aku nk kongsi plak satu masalah entah kenapa
time raya2 mcm ni timbul isu nih,
sblm2 ni aku dgr x der mslh pun, xperlu nk jd pembesar pun,
isu suami melakukan dakwah hingga x bekerja,

yg ni aku agak bengglo ckt,
kenapa ader org yg suka berdakwah tp x ambik ibrah dari dakwah mereka,
x mungkin dalam mereka berdakwah tu x keluar satu pun
sirah dari para sahabat baginda yg giat berdakwah tp ttp
kaya raya,

Kekayaan Zubair bin Awwam ra
• 50 ribu dinar
• 1000 ekor kuda perang
• 1000 orang budak

Kekayaan Amr bin Al-Ash ra
• 300 ribu dinar

Kekayaan Abdurrahman bin Auf ra
• Melebihi seluruh kekayaan sahabat!!
• Dalam satu kali duduk, pada masa Rasulullah SAW,
 Abdurrahman bin Auf berinfaq sebesar 64 Milyar (40 ribu dinar)

kemiskinan korg ni x terhenti kat situ jer,
korg pun x blh nk tunaikan sunah yg sekali sthun,
korban...mmg korban ni sunat jer,
tp korg x yah la nk ckp bodoh kata thun depan ader lg,
mcm lah korg ni thu kadar Allah..




anyhow, ak biasa dgr kat tmpat dakwah kata,
pekerjaan yg plg disukai Rasulullah ialah berniaga,
so korg pun cuba lah tepuk dada tanya hati,
tepuk tangan tanya amal...

hoyay!!!... x nk lri mood makan daging korban aku so,
selamat ari raya skali lg..
hoyey!!

No comments:

Post a Comment